Fietstrainingen uitgangspunten

Wielrennen is een teamsport. We hanteren een aantal uitgangspunten bij het fietsen.

Samen uit, samen thuis

  • Vertrek vanaf het clubhuis: stipt op tijd (zie overzicht tijden)

  • Op het eind van de rit evalueren we (bij het clubhuis of op een andere geschikte logische plaats): hoe hebben we gereden? was het veilig? was het plezierig?

  • Bij een groepsgrootte van 12 wordt er in principe in twee kleinere groepen gesplitst

 Verkeersregels en veiligheid 

  • We houden ons aan de verkeersregels, en stoppen dus altijd voor rood

  • We gaan respectvol met elkaar en met andere verkeersdeelnemers om, en nemen geen onnodige risico's (in de bebouwde kom geen sprint!)

  • We rijden altijd met helm op en zijn goed zichtbaar voor andere verkeersdeelnemers (dus inclusief goede verlichting)

Leiding 

  • De wegkapitein bepaalt de training, let op het gedrag van de groep, en houdt in de gaten of iedereen mee kan komen

  • De navigator stippelt de route uit en geeft deze tijdens het rijden aan

Gedrag 

  • We rijden gedisciplineerd en gelijkmatig (vooral vanuit een bocht) en geven gevaar tijdig en duidelijk naar elkaar aangeboden

  • Het tempo wordt afgestemd op de zwakste deelnemer in de groep en niet de sterkste

  • We geven op tijd onze limiet aan en houden elkaar bij de les

  • De rijder op kop bepaalt zelf wanneer hij/zij zich af laat zakken

  • Als we in een waaier rijden dan maken we die niet groter dan 4 rijders

 

Toelichting: Wegsprinten na een bocht maakt het voor de achterblijvers erg zwaar om het ontstane gat dicht te rijden. Hier letten we dus op. Om het voor iedereen plezierig en nuttig te houden, moeten de zwakste deelnemers echt op tijd aangeven dat ze aan hun grens zitten: als je er helemaal doorheen zit, houd je de groep namelijk nóg meer op. Het van kop overnemen doen we niet vanuit de achterhoede: de snelheid neemt dan meestal ongecontroleerd toe, er vallen gaten, én de koprijder wordt letterlijk en figuurlijk gepasseerd. Een waaier die breder dan 4 rijders is, is op de meeste wegen gevaarlijk. In zo'n situatie maken we twee of zelfs drie waaiers, waarbij elke waaier in zijn eigen groepje rouleert.

 

Je hebt natuurlijk een goede racefiets nodig. Voor de dinsdag en donderdag is verlichting noodzakelijk: we proberen voor donker thuis te zijn, maar het kan wel eens uitlopen, bijvoorbeeld door lekke banden. Neem daarom dus ook een reservebinnenband mee!

Voor deelname aan de trainingen wordt een vergoeding gevraagd (EUR 20,00 in 2017).

Deelname geschiedt op eigen risico. Verzekering in verband met mogelijke materiaalschade is bijvoorbeeld mogelijk via de KNWU:
http://www.knwu.nl/leden/individueel-basislidmaatschap
http://www.knwu.nl/verzekeringen/leden/waar-ben-je-voor-verzekerd

 

Trainingsinformatie overzicht